Voorbereidingen vanuit de sneeuw

20 december 2016 - Val Thorens, Frankrijk

Het is 16:00 's middags en met een bordje hutspot op schoot kijk ik naar buiten, naar de hele lichte sneeuwval op de weg, naar de ijspegels en de mistige bergen in de verte. Vandaag was de wind zo hard dat de ski liften dicht waren en daarom hebben we een lange wandeling op de groene pistes gemaakt en zijn daarna met een plastic slee weer naar beneden geroetsjt. Nu op de gezellige rood met witte bank van het huisje in Val Thorens in de Franse Alpen zijn we bezig met de laatste voorbereidingen van onze reis die volgende week gaat beginnen.

Ongeveer een jaar geleden is het idee ontstaan om samen een half jaar te gaan reizen. We hebben allebei al eerder gereisd en het leek ons fantastisch om dit ook een keer samen te beleven. "De reis", daar waren we het dus vrij snel over eens. Maar waar we dan naar toe zouden gaan en hoe we dit zouden doen... daar hebben we toch wel een paar maanden over gediscussieerd.

Jelmer wou graag op een tourfiets vanaf Patagonie in Argentinie door Zuid Amerika fietsen. 'Bikkelen' door koude bergtoppen, 8 uur afzien langs de eindeloze wegen, een tent mee en matjes, drinken uit bergbeekjes: 6 maanden totale onafhankelijkheid. Bente daarintegen, droomde van Azie, tropische temperaturen en prachtig verlaten stranden, culturele en spirituele hoogtepunten en heerlijk eten.

Uiteindelijk zijn we het eens geworden over de volgende route: we vertrekken 1 januari vanuit Duitsland naar Curacao. Op Curacao zitten vrienden en gaan we eerst twee sportieve weken tegemoet door te gaan kite surfen, zeilen en duiken. Van Curacao vliegen we naar New Delhi, India, met een tussenstop van 4 dagen in Miami. India is momenteel het enige land dat we echt hebben gepland omdat het vrij chaotisch kan zijn en omdat trein/vlieg reizen de meest gebruikelijke manieren zijn om in India te reizen. Deze zijn echter vaak van te voren geboekt en daarom hebben we hier en daar al wat vast gelegd. Na het vermoedelijk culturele hoogtepunt van onze reis vliegen we naar Indonesie. De bounty stranden van de Gili islands en het interessante handelsverleden van de Molukken staan op de lijst en daarnaast is er nog heel veel ruimte voor plaatstelijke invulling. De tweede helft van de reis vliegen we naar Zuid Amerika. We beginnen daar in de hoge bergen van Bolivia, vervolgens door de amazone van Peru om te eindigen in de 'parel' van het continent: Colombia.

Zo schrijvende vanuit de Franse Alpen klinkt het allemaal nog zo onwerkelijk. En toch is het al bijna! Na het definitieve plan van de route was er natuurlijk nog veel wat er moest gebeuren. Zo hebben we o.a. de afgelopen maanden onze baan opgezegd of verlof kunnen regelen, een onderhuurder gevonden die ons huis een half jaar wil huren, zijn onze inentingen van buiktyfus, hepatitis, polio enzovoorts weer up-to-date en hebben we de Bever leeggekocht.

Momenteel zijn we nog bezig met visa aanvragen voor India en Indonesia. In India heerst er momenteel een geld crisis (in november heeft premier Narendra Modi een onverwachte maatregel aangekondigd om alle biljetten van 500 en 1000 rupees      -vergelijkbaar met 20 en 50 euro in NL- ongeldig te verklaren om corruptie en valsheid van biljetten tegen te gaan) waardoor we op voorhand rupees of dollars moeten meenemen. Oh, en daarnaast was Bente haar paspoort kwijt en moest er snel nog een aanvraag worden gedaan bij de gemeente Haarlem.

30 december gaan we met wat vrienden nog een laatste borrel drinken en dan is het tijd om te gaan. De afgelopen maanden kregen we veel vragen of wij een reisblog zouden bijhouden en dat leek ons ook een goed idee. Het komende half jaar zullen wij dus onze belevenissen schrijven op deze site en we hopen dat jullie een beetje kunnen meegenieten van de fantastische maanden die komen gaan:)!

Jelmer en Bente